Mitt liv i ord och bilder....

onsdag 8 augusti 2012

Semester i Mumindalen=)

Dagarna är fulla med aktiviteter här hos oss, bloggandet hinns inte riktigt med men vill ju för allt i världen inte missa att skriva om vår mysiga semestertripp till Mumidalen!=) Det var jag, Magnus, Nellie, Elton, pappa, Eva och Elin som åkte... Hela resan gick superbra, är så stolt över mina små om fixade de långa resorna (med buss & båt) och väntetider utan en massa bråk och gråt!=)
Först fick vi i vilket fall åka buss till Stockholm, barnen tyckte att det var så spännande; de har ju aldrig åkt buss förr! Sen väl framme i Stockholm (Nellie gjorde mig väl införstådd i att Eric Saade FAKTISKT bor här!!!) fick vi gå på den STORA båten till Åbo. Det fanns en massa skojiga saker att göra på båten för barnen - en massa roliga lekrum och så den gosiga stora katten Wille Wiking som Nellie fick kram av både på ditresan och hemresan!!=) Mamma & Pappa hann till och med en liten drink ute på däck medans barnen kollade på utsikten=)
Väl framme i Finland, Åbo åkte vi buss till Mumindalen! Mumundalen låg ute på en liten ö i havet, så fint=) Här fanns det en massa kluriga saker som barnen kunde prova på och se på=) Jag själv har ju inte sådär jättestor koll på alla figurer och så men det hade minsann Nellie! Nellie fick kramar av flera olika Mumintroll men Elton gömde sig mest för de stora vita grejerna som pratade så konstigt, han var jätterädd..
När vi kom till hotellet på eftermiddagskanten passade vi på att bada i (den iskalla) polen som de hade - barnen stortrivdes! Vi hade tänkt ta med oss alla ut och äta på restaurang men där tröt krafterna på våra små och vi fick nöja oss med kinamat på hotellrummet istället, men det gick lika bra ändå.
Dagen efter spenderade vi i Åbo; vi kollade på alla båtar och skepp nere vid hamnen, åt glass, köpte saker och åt på restaurang innan det var dags att bege sig till båten (och Wille Wiking) igen.
Hade en jättemysig resa tillsammans med allihopa men oj så skönt det var att komma hem till vårt Lövlunda igen!